Kraftværker
"Er
I heldige ryger i gennem flomlugerne og bliver smadret mod stenene.
Det går hurtigt. Er I uheldige bliver I suget ned mod gitteret over
turbinerne hvor I vil drukne". Omtrent sådan lød svaret da vi
spurgte om ansat ved et af kraftværkerne om hvad der ville ske hvis
vi skulle vælte i kanoen i nærheden af et kraftværk.
Undervejs
gjorde vi nogle erfaringer omkring kraftværker som kan være
nyttige. Der er en del af dem på vejen ned af Glomma, men vi blev
aldrig helt fortrolig med dem. Vær
forsigtig omkring kraftværkerne. De er store og skræmmende og kan
være livsfarlige om man skulle komme for tæt på.
Ved
alle kraftværker er der sat et skilt op for at advare om at der
kommer et kraftværk forude. Disse skilte er placeret efter en
forskrift, og er beregnet på at motorbåde skal vende om. De er ikke
beregnet til padlere, så det er sjældent let at om komme op der
hvor skiltet står. Nogle gange kan der være så meget strøm at det
ikke er let at padle tilbage. Og ofte har man ikke lyst til at padle
meget tættere på.
Vi
havde lidt små problemer med at komme forbi nogle kraftværker, men
de største problemer mødte vi først længere nede. Fra
Øyeren og videre nedover ligger kraftværkerne tæt. Vi padlede til
Kykkelsrud og trillede herfra til Vamma. Solbergfossen (som ligger
før Kykkelsrud) går det fint at komme forbi da det er fint at tage
op og komme i, men strækningen fra Solbergfossen til Kykkelsrud kan
være ubehagelig at padle når vandføringen er stor. På den
strækning er Glomma smal og det kan skabe nogle kraftige
strømhvirvler som kan dreje kanoen rundt så man mister kontrollen.
En af disse hvirvler holdt på at tippe vores kano rundt. Specielt
strækningen mellem jernbanebroen og motorvejsbroen var ganske
ubehageligt at padle.
Ved
Kykkelsrud var det ikke let at komme op og endnu vanskeligere at
sætte i vandet igen. Et par kilometer længere nede ligger
Vrangfossen som efter hvad vi fik at høre, er svær at passere da
siderne er stejle. Et par km efter Vrangfossen ligger Vamma kraftværk
som er ganske stort.
Vi
valgte at tralle fra Kykkelsrud til efter Vamma og da vi passerede
vamma var vi glade for den beslutning, for det er store kræfter der
er på spil. Desuden er lugerne af en type hvor en kano godt kan
forsvinde ud over kanten. Så vi er glade for at vi trillede den
strækning.
Derfor
er strækningen fra Solbergfossen kraftværk til Vamma kraftværk en
strækning man bør overveje nøje, særligt hvis der er stor
vandføring.
Se
for øvrigt dagbogen for nærmere detaljer om hvor vi gik op og
hvordan vi passerede kraftværkerne.
Turforbedredelser - Gennemgang af ruten
Inden
turen forberedte vi os ved at printe kortene ud og gennemgå ruten.
Per Roger Lauritzen har skrevet bogen "Langs Glomma", der
ganske detaljeret beskriver turen. Med den i hånden gennemgik vi
ruten og markerede alle stryg, kraftværker og andet vi skulle være
opmærksomme på på kortet. Desuden skrev vi lidt noter i siden af
kortet, bl.a. om hvilken side det kunne være lettest at komme op på
eller hvor det kunne være smart at sætte i fra. De steder vi lavede
markeringer så vi på Google maps, for at få mere præcis info om
hvor strygene og kraftværkerne var. Stryg ses ganske tydeligt på
satellitfotos. Man skal dog være lidt opmærksom på at bl.a. stryg
og fosser kan variere meget afhængig af vandstanden og det kan ikke
ses på et luftfoto.
En
anden ting vi gjorde, var at vi lavede en liste med GPS-koordinater
på alle de punkter vi skulle være opmærksom på. Undervejs viste
det sig dog at vi slet ikke brugte denne liste. Har man markeringerne
på kortet, er man opmærksom og ser stryget eller kraftværket
ganske tydeligt og kan gå i land og se på det. Så en sådan liste
syntes vi var spildt arbejde.
Mad
At
padle Glomma kræver ikke de store overvejelser mht. indkøb af mad.
Fra Glåmos og nedefter er der sjældent mere end en dags padling
imellem steder med indkøbsmuligheder. Så det eneste man skal
overveje, er hvor meget mad man trænger for at nå til Glåmos. Vi
brugte 3 dage på at nå dertil.
Man
kan selvfølgelig godt medbringe mad til længere tid, så man
slipper at handle undervejs, men det bliver en del ekstra kilo at
bære på land. Vi havde dog altid mad til et par dage i tasken, så
vi havde muligheden for at blive på en plads flere dage hvis vi
ville det.
Drikkevand
Vi
var usikre på om Glomma-vandet kunne drikkes, for Glomma har ry for
at være en forurenet industri-elv. Helt så forurenet er den nok
ikke længere. I den øverste del af Glomma går det dog fint. Vi
drak vandet ned til Tynset, hvor vi begyndte at blive lidt skeptiske
til hvor rent vandet er, da der ligger meget jordbrug ned til elven.
Så fra Tynset og ned brugte vi en 15 liters vanddunk som vi fyldte
op undervejs. Vi fyldte den dog aldrig helt op, da det bliver mange
ekstra kilo på bæringerne og der er sjældent langt imellem pladser
hvor den kan fyldes. Vi fyldte den primært på campingpladser vi kom
forbi, eller hos private hvor vi ringede på.
Det
havde sikkert gået fint at drikke vandet længere nede af Glomma
også, men vi var lidt skeptiske til det.
Vi
brugte dog vandet til opvask, efter det havde kogt.
Udstyrtips
Vi
valgte at pakke i hver vores rygsæk. Rygsækkene forede vi med store
79 liters vandtætte poser. Det var en ganske god løsning, da det
holdt vores ting tørre gennem hele turen, trods meget regn og en del
vand i bunden af kanoen. Kan absolut anbefales. Vi pakkede dog
soveposer, telt, kort og et sæt tørt tøj i mindre vandtætte poser
også.
I
stedet for at sprede mad og køkkenudstyr i 2 sække, valgte vi at
samle det hele i en ekstra taske (North face duffelbag). På den måde
slap vi for at rode i begge rygsække for at finde maden og brænderen
under frokost (lunsj) og kaffepauser. Vi syntes det var lettere kun
at skulle tage den ene taske op og så havde vi alt vi trængte.
Desuden havde vi begge en varm trøje liggende i den taske til
pauserne.
Gasbrænder
I
tillæg til vores multifuelbrænder medbragte vi en lille MSR Pocket
Rocket gasbrænder. I kaffepauserne og frokostpauser er det lidt
omstændigt at rigge multifuelbrænderen for at få noget varmt at
drikke, så der brugte vi gasbrænderen. Meget nemmere og hurtigere.
Spade
Vi
vil anbefale at man medbringer en lille spade så man kan grave sig
et hul når man går på toilet. Det tager ingen tid og gør det så
meget bedre for de næste der skal bruge lejrpladsen. Der er ikke
noget værre end at komme til en fin lejrplads hvor det flyder med
toiletpapir. Så bliver selv den fineste plads ganske ulækker.
Ankommer
man sent til en lejr plads og det er begyndt at blive mørkt, kan man
i værste tilfæle træde i andre efterladenskaber eller lægge sine
ting i det. Det er fandeme ulækkert. Så vær så venlig at medbring
en spade så du ikke ødelægger turoplevelsen for dem der kommer
efter dig.
Tov
Et
langt tov kan være ganske praktisk. Det kan bruges til at hav af
ting: trækning af kanoen hvis det er lavvandet, tørresnor,
reparation af ting, fortøjning af kanoen i pauserne osv. Vi købte
en flagline på Biltema og den fungerede ypperligt.
Remme
til fastspænding
I de
partier hvor der var uroligt vand spændte i bagagen fast i kanoen
med bagageremme. Foruden den lange strop der følger med kanotrallen
brugte vi nogle mindre bagagestropper fra Clas Ohlson. Det fungerede
greit og var let at spænde op og i.
Fodtøj
Vi
havde en del overvejelser omkring hvilket fodtøj vi skulle medbringe
på turen. Valget faldt på vådsko og joggesko. Vådsko er utroligt
praktiske på en kanotur, fordi de er varme selv om de er våde. Så
slipper man og bekrymre sig at man ikke må få våde sko.
Joggeskoene blev brugt på trallingerne og i lejren. Bæringerne
foregår som regel på veje, så vi fravalgte at medbringe
fjeldstøvler. Joggeskoene var udemærkede til bæringerne.
Pas på motorbåde
Da
vi padlede Glomma var der ikke meget trafik. Bortset fra en enkelt
bås på Aursunden skulle vi helt til Tynset før vi mødte den
første båd på Glomma. vi mødte ikke andre padlere på hele turen.
Fra
Konsvinger og nedefter begynder det at være flere både på vandet.
Og det gælder om at være lidt opmærksomme på dem, for de tror
ofte at de har elven og søerne for dem selv. Vi var flere gange ved
at blive sejlet ned af hensynslyse motorbåde. En gang var det en
motorbåd der kom fræsende rundt et sving helt inde ved land, med
høj musik og fuld fest. "Tilfældigvis" var det også helt
inde ved land vi befandt os, så det var vist mere held end forstand
at han ikke ramte os. Vi tvivler lidt på at han så os i det hele
taget.
I
Øyeren var vi igen tæt på at blive sejlet ned. Denne gang af en
dreng i en motorbåd. Forældrene havde tydeligvis givet ham lov til
at ligge og race rundt i båden, for han lå og sejlede i cirkler
nedenfor deres hytte. Vi kom sejlende og så ham i god tid og vi er
begge sikre på at han også så os. Alligevel fortsatte han med at
køre rundt og rundt, uanfægtet af at vi kom tættere og tættere
på. Det resulterede i at han til sidst nærmest sejlede i cirkler om
os i fuld fart, og måtte til sidst presse sig imellem os og en
fortøjet båd med ganske få meters afstand. Først der reagerede
moren, som sad på terrassen og havde fulgt med i det hele, og råbte
til sønnen at han skulle sejle længere bort.
Længere
nede mod Fredrikstad så vi igen nogle børn alene i en motorbåd.
Hvad fanden er det for nogle forældre der giver deres børn lov til
at ligge og race rundt i ganske store motorbåde? Så har forældrene
selvfølgelig ro så længe. Men det er til gengæld livsfarligt for
både børnene selv og alle andre på vandet. Og i tillæg ødelægger
det meget af turoplevelsen for blandt andet padlere at skulle høre
og se på en motorbåd, der bare ligger og racer rundt uden formål.
Så
pas på motorbådene.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar